Laatste reisverslag van onze reis

5 januari 2017 - Hilversum, Nederland

Op het moment van schrijven zitten we op de KLM-vlucht van Shanghai naar Amsterdam met uitzicht op een sneeuwlandschap dat Mongolie mag heten. Zie foto. Vanaf kerst tot nu, 4 januari, nog veel gezien en gedaan.

Na een kerstlunch met familie op Boxing Day zijn we richting Uranui gegaan, waar nicht Clasina en Nevill wonen. Die hebben ons volop vermaakt met oa een bezoek aan de paardenraces in New Plymouth (meer verloren dan gewonnen), hun kippenfarm met tig duizend kuikens die in 6 weken tijd opgroeien tot kiloknallers en een wandeling naar de kust Three Sisters tijdens eb. Daarna door naar Taranaki voor paar dagen. We verbleven bij Mark en Nikky en bij tante Jo. Die laatste woont met zicht op zee én mount Taranaki. Paulien maakt tig foto’s van de berg, de familie lacht haar hierom uit, ze zijn het fraaie uitzicht al lang gewend (‘Bloody Mountain’). We worden verrast met bbq-en met nog meer neven en nichten die daar wonen. Nicht Jackie neemt ons mee op een wandeling op Mount Taranaki. Het is helder die dag, maar helaas ligt de top in de mist. Toch een mooie (en fikse) klim met prachtig ver uitzicht.

Ondertussen is het alweer oudejaarsdag en vervolgen wij onze reis naar Kevin en Cherie terug in Waikato Ohaupo die ook zo mooi wonen. Ver gezicht over hun eigen farm. We besluiten om niet meer naar een lake te gaan voor een boottocht, maar oud&nieuw daar thuis te vieren met een eigen fire. Firework is om 0:00 nergens te bekennen. Daar doen ze hier veel minder aan en bovendien gaan veel kiwi’s naar de kust op 31 dec. Op 1 januari om 12:00 proosten we nogmaals op de jaarwisseling (NLse tijd immers) met oliebollen en champagne bij Lynda en Nigel. Daarna nemen John en Josephine ons mee op een ritje richting Wiatomo Caves en de kust, bezoeken we het Kiwi-house (we zien een kiwi van heel dichtbij) en zien we een Natural bridge en waterval. Hun dochter woont met haar gezin iets verderop in Taharoa, een echt Maori-dorpje. De dichtstbijzijnde normale supermarkt ligt op 1,5uur rijden, dus dit voelt als de ‘outback’. De weg terug met veel bochten maakt Car een beetje misselijk.

De volgende dag nog een lunch met oude vrienden van Car en na bezoekje aan Hamilton richting laatste logeerplek: Lynda en Nigel. Heerlijke lasagna na veel dagen bbq-en (wat overigens heerlijk was met meestal vlees van de eigen farm). Op de ochtend van vertrek neemt Lynda ons nog mee naar kustplaats Raglan, een surfplek. Hier zijn ook veel leuke winkeltjes. Lynda melkt nog even de 400 koeien en in tussentijd pakken wij in. Ze brengt ons samen met Nigel naar de airport. Na gezamenlijk eten zeggen we goodbye. Op de vlucht van 12,5uur slapen we vooral (of poging tot).

We hebben ca 7uur overstaptijd dus besloten alweer Shanghai in te gaan, we kennen immers de weg. Het is heel vroeg, om 7:00 zitten we al in de Maglev, die snelle trein. We bezoeken Pudong, waar we op de heenweg niet zijn geweest omdat het zo koud en nat was. Dit is het business district en we kijken onze ogen uit, zoveel wolkenkrabbers. We besluiten om één van de hoogste toren omhoog te gaan, 435m. Pff, Plien loopt te trillen op ’r benen vanwege de glazen vloer, maar lijkt die angst snel te overwinnen. Daarna volgt een stress-uur. We beseffen dat we echt terug moeten en het lijkt een race tegen de klok. Op het moment dat we eigenlijk moeten boarden moeten we nog door doaune, maar ze laten ons voor in de rij, evenals bij de X-ray. Dat is fijn, want we komen op tijd bij de gate. Eindelijk even geen China Eastern Airlines maar KLM. Dat betekent betere service en tig x beter eten. Na deze vlucht van 11,5u worden we opgewacht door Anneke en Ilse die ons naar huis brengen. We zijn weer thuis van een toffe reis! Nieuw-Zeeland is prachtig.

1. Anneke Lasterie-Scheffelaar:
    6 januari 2017
    Leuk ;laatste verslag dames ,maar waar ik al bang voor was .te laat terug na sightseeing ...maar het is weer goed gegaan...,¨kantje board¨,oef ik appte het jullie al .let op je tijd ,op vakantie gaat tie altijd sneller..
    Nu fijn nagenieten en weer wnnen aan de KOU ,
    lieve groet Anneke