2e weblog

8 december 2016 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 3 december – Waitomo naar Rotorua

We kwamen in donker gisteren aan in ons hotel in Waitomo. Beetje vervallen landhuis is t. Dat blijkt ook als Car ’s avonds een douche neemt en deze niet meer dicht gaat. Er lopen even later drie man onze kamer in en uit met gereedschap, terwijl wij in/op bed liggen. Het lukt ze om t ding te stoppen.  Douche uiteindelijk wel kapot, maar we kunnen erom lachen. ’s Ochtends een uitgebreid ontbijt. We mogen alles bestellen. Daardoor eten we beide echt teveel. Loodzwaar rollen we naar het eerst volgende tankstation. Net gered, hij was echt bijna leeg. Daarna door naar Rotorua, waar we eerst op bezoek gaan bij Mary & Henry, het 88e familielid van Car. Met Mary maken we een korte wandeling door forest Whakarewarewa (ja jeetje, de locals hebben zelfs moeite t uit te spreken). Mega sequioa bomen en varens. Daarna nog even stadje in en in het hotel wachten we op bus die ons ophaalt voor een Maori-tour. Nou die was echt meer dan t geld waard. Het is best toeristisch, maar wat een top avond. We zien een paar rituelen van Maori in een omgeving die lijkt op een rainforest. 10% van de 6,2 mln inwoners is een Maori. Ze laten zien hoe ze vroeger (en nog steeds tijdens feestdagen) eten klaar maakte:  ingegraven onder het zand waar het uren ligt te garen. Ook geven ze een show weg. Het eten laat ons daarna goed smaken.  Voldaan terug naar hotel!

Zondag 4 december – Rotorua naar Taupo

We zijn om 10u bij de Lady Knox geiser te Wai-O-Tapu. Dagelijks op dat tijdstip wordt zeeppoeder gegooid in deze geiser, waardoor deze metershoog begint te spuiten. Lollig! Het is zondag, dus mega veel mensen (lees: toeristen). Daarna door naar het visitor centre en gaan we het park verder in. Dure entree, maar ook dit is zeer de moeite waard. Dit gebied ligt op de scheiding van twee aardschijven en is daarom mega vulkanisch actief. Allerlei poeltjes met borrelende modder, stoom, gekleurd water en stenen en uiteraard een zwavelstank. Ook een krater van 65 meter breed en diep, die stoom afblaast uit het licht blauwe water. Na het middaguur verder naar Taupo. We passeren de indrukwekkende Huka falls. Zie ook de foto. Een grote massa helder blauw water perst zich door een kloof van slechts 9 meter breed.  Eind van de middag in ons motel en het is het nog steeds stralend weer dus we pakken een terrasje met zicht op Lake Taupo. In het motel lag het pakje van Car te wachten. Helaas maar 1 van de 2 kledingstukken. Motel is super luxe, we hebben een eigen bubbelbad.

Maandag 5 december  - dagje Taupo

We slapen een beetje uit, blijkbaar hard nodig. 10u eruit, daarna op pad richting Wairakei terrassen. Dit zijn kunstmatig aangelegde terrassen met echt stomend bronwater. Een spa grenst er direct aan. We besluiten alleen een wandeling te doen over het terrein. Moesten we voor betalen en dat was een beetje aanfluiting want was wat saai. De spa doen we niet, want we gaan liever naar een echte, een natuurlijke dus. Die weten we inmiddels te vinden. We parkeren de auto naast een plek waar wordt gebungee-jumped en lopen in 20min langs een felblauw-groene rivier naar de hotspring. Deze stroomt naar beneden de rivier in. Bikini bij ons dus we gaan water in, waar al tientallen (vooral jongeren) liggen te genieten. De rivier is nog wat koud, maar hoe meer we de plek naderen hoe warmer het wordt. Het water van de hotspring is zelfs mega heet, lijkt wel een sauna. En de zon schijnt ook nog eens als een malle. Alleen ’s avonds komt er dreigende lucht aan. We pakken de auto en rijden iets Taupo uit, op zoek naar een mooie plek langs Lake Taupo. Hier drinken we wijntje in de zon en we zien de donkere lucht met regen en onweer zo langs ons heen gaan. We voelen slechts 3 spetters.

Dinsdag 6 december – Taupo naar Napier

Vandaag een ritje van 2uur naar kustplaats Napier. Onderweg komen we alweer een mooie waterval (Waipunga falls) tegen, zo pal langs de highway. Om 13u in Napier is het zomerswarm, ze zeggen 28graden. We halen bij visitor centre informatie over oa wijngaarden. Er start op één wijngaard een tour om 14u, dus we droppen spullen bij hotel, die ligt aan de boulevard, en rijden daar naartoe. Helaas blijkt tour niet door te gaan (waarom weten we ook niet precies). Het stikt hier van de wineyards hoor, slechts 1km verder vinden we een volgende. Hier missen we net de tour, maar niet heel erg, want we hebben in Zuid-afrika al een rondleiding gedaan. Wel wijnproeven en we nemen van de lekkerste – een Chardonnay – een fles mee. Daarna nog even stadje in, wat bekend staat om z’n Art Deco, maar we vinden het beide beetje vergaande glorie. So of we go. Het is nog steeds goed weer dus we besluiten bij de Countdown weer een warme kip en caesar salad te halen en deze te nuttigen bovenop Bluff hill. Dat was nice, mega ver uitzicht op de zee met onder ons de haven (waar van alles is te zien). We zitten nog maar net en dan komt de ene naar de andere auto boven rijden. Binnen no-time 50 kids, wrs scouting.

Woensdag 7 december – Napier naar Wellington

Vandaag een vrij lange rit van 4uur, maar zo voelde t eigenlijk niet. Onderweg plas- en koffiepauzes. Wil even melden dat in elke dorp wat we kruizen wel een publiek toilet is en deze zijn altijd schoon en met wc-papier. Na spullen te hebben gedropt in hotel, de stad in. We pakken de bekende cable car baan naar de top van een heuvel waar een botanische tuin ligt. Vanaf hier mooi uitzicht over de stad en de zee. Beetje bewolkt en windering, heel ander weer dan gisteren. Maar de jas hoeft niet aan. Omdat we een eigen keuken hebben , maken we pasta!

Donderdag 8 december - overtocht naar Southern Island

Vanochtend lekker uitgeslapen en daarna heb ik pannenkoeken staan bakken. Heerlijk met jam en ook met banaan. We hadden een late check out. Namelijk  11 uur. Tja bij ons werd het 11.15 uur door de pannenkoeken waar geen genoeg van konden krijgen.  Na de uit check en het re-confirmen van de boortocht zijn we uiteindelijk naar Cubastraat gelopen om te winkelen van daaruit in de regen ook nog naar het Waterfront gelopen, waar Plien volledig uit haar dak ging toen ze een roeiboot zag. Ze had het duidelijk gemist. Aangezien de tijd begon te dringen zijn we richting hotel gelopen om de auto op te halen. We moesten de auto vol afleveren dus moest er ook nog getankt worden. Wij opzoek naar een goedkopere benzinestation aangezien de benzine van $1, 65 opgelopen was naar $ 1,99. Maar we kwamen er al gauw achter dat het ook buiten de stad even duur was. Uiteindelijk hebben we onze kortingskaart met opgespaarde punten voor de benzine in de strijd gegooid.  Dit resulteerde dat onze benzine$ 0,18 per liter goedkoper werd. En toen door naar de boot. Snel de auto afgeleverd en de boot op waar we heerlijk hebben zitten relaxen. De overtocht duurde een kleine 3 uur. Aangekomen op het  Southern Island werden we blij verrast dat ons telefoontje aan de autoverhuur geholpen had. We wilde namelijk heel graag de zelfde auto terug als die we hadden achtergelaten op het Northern Island. En wat bleek er stond een gloed nieuwe Sangyong ‘ Tivoli’ op ons te wachten met maar 22 km op de teller. Een onwijs gave spoiler er op en ook nog een sport uitvoering. Super gaaf dus. Na alles te hebben ingevuld konden we vertrekken naar Blentheim  Maar voordat we naar het hotel reden, zijn we eerst  nog ven naar de Countdown geweest (supermarkt) om onze voorraad aan te vullen en niet te vergeten een lekkere  fles Sauvignon Blanc te halen. Alles is gelukt vandaag behalve het mooie weer. Maar duimen dat dit morgen weer wat beter is.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Theo en Beppie Kessels:
    8 december 2016
    Hallo Carrie en Plien,

Bedankt voor het 2 de reisverslag van jullie, was weer zeer interessant om te lezen, van de warmte bronnen waar je over hebt geschreven, hebben wij een groot gedeelte op de televisie gezien de afgelopen week en zal in het echt nog mooier zijn.
    Zijn jullie toevallig ook in plaats geweest , waar die aardbeving heeft plaatsgevonden, die licht ook op die scheiding van twee aardschijven die is erg verwoest geweest.
    Verder groetjes van ons en nogmaals bedankt voor je tweede reisverslag.

Theo en Beppie.
  2. Kitty Niesten:
    9 december 2016
    Hoi Carrie en Pauline ,
    Wat leuk om weer een verslag van jullie te lezen met wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben, mooie foto's en erg herkenbaar brengt ons echt weer terug naar 1995 toen wij daar waren. Ben erg benieuwd naar het zuid eiland waar jullie nu zijn want daar zijn wij nooit geweest (jammer genoeg) veel plezier,rustig aan en geniet ervan. Kijk uit naar jullie volgend verslag gr bert en kitty
  3. Mieke:
    10 december 2016
    Zo lieve dames.....dat gaat goed daar allemaal lees ik, heerlijk hoor. Door dit te lezen zijn we er ook een beetje bij. Zou een kistje wijn inslaan, elke dag een flesje kopen is ook zo wat He Carrie hahahahaha. Meiden geniet lekker verder, hier regent het bahhhh!
  4. Birgitta:
    Prachtig hoor!
  5. Mariella:
    Hoi Carrie,

Supergaaf avontuur maak je weer mee hoor! Leuke teksten en foto's. Lekker genieten van alles om je heen!

Groetjes en xxx,

Mariella
  6. Dick van der Voort:
    10 december 2016
    Hoi Carrie en Plien, wat een feest der herkenning om jullie reisverhalen te horen. Veel plekken ook gezien en ervaren in 2001.
    Veel plezier op het Zuidereiland, en kijk uit voor aardbevingen, de tectonische platen zijn behoorlijk actief in de wereld ;) groetjes Dick
  7. Dide van den Broek:
    12 december 2016
    Geweldig!!
    Have a good one daar!
    Look wat you started: nu wil ik ook weer!
    Jullie heel veel plezier daar toegewenst!
  8. Judith:
    16 december 2016
    Hi Car en Paulien,
    Beetje late reactie van mij :(
    Wat een belevenissen weer, fantastisch.
    Alvast hele gezellige feestdagen.
    Groet Judith